Każdy nabywca mieszkania na rynku pierwotnym oczekuje, że odbierze lokal, który nie wymaga żadnych napraw, likwidacji usterek ani przeróbek. Aby chronić prawa konsumenta, świeżo upieczony właściciel otrzymuje zatem od dewelopera dwa rodzaje zabezpieczenia: rękojmię oraz gwarancję. Ale kiedy rzeczywiście pojawia się problem, powstaje pytanie – z czego lepiej jest skorzystać?
Co warto wiedzieć
Ważne jest, aby rozróżnić wspomniane dwie kwestie. Karty gwarancyjne pochodzą bowiem od producentów poszczególnych elementów sprzętu oraz wyposażenia. Zapewniają one naprawę w okresie oznaczonym w karcie gwarancyjnej. W czasie trwania gwarancji możliwa jest naprawa lub wymiana urządzenia/elementów wyposażenia na nowe.
Rękojmia natomiast dotyczy nieruchomości, a dokładnie wad (np. konstrukcyjnych), które ujawniają się podczas zwykłego użytkowania lokalu. Według Kodeksu Cywilnego rękojmia obejmuje okres 5 lat od daty przekazania nieruchomości. Dotyczy wad takich jak pęknięcie ścian, wilgoć lub innych usterek niebędących winą użytkownika.
W zależności od tego, co w mieszkaniu uległo uszkodzeniu, okoliczność decyduje o skorzystaniu z gwarancji lub rękojmi.
Gwarancja
Zasady składania reklamacji są każdorazowo określone w karcie gwarancyjnej od producenta. To tam zawarta jest informacja, jak długo trwa ochrona gwarancyjna, a jeśli nie jest to wyszczególnione, zgodnie z prawem zakłada się, że jest to okres 2 lat.
Proces składania reklamacji oraz obowiązki, których musi dopilnować konsument, aby jego wniosek został uznany, są zazwyczaj bardzo rozbudowane. Zazwyczaj dostępnymi formami rekompensaty za uszkodzone artykuły są: prawo do naprawy, wymiany lub obniżenia ceny podczas nowego zakupu.
Rękojmia
Zabezpieczenie w przypadku nieruchomości trwa 5 lat. Dotyczy ono wad fizycznych przedmiotu umowy, w szczególności takich jak:
- porysowane okna,
- krzywe ściany,
- wadliwe grzejniki,
- wilgoć na ścianach,
- problemy z wentylacją,
oraz inne usterki, które powstały w wyniku nieprawidłowego projektu lub wykonania.
Zgłaszanie roszczenia z tytułu rękojmi jest bardzo proste, ponieważ wystarczy poinformować dewelopera o zaistniałej sytuacji. W pierwszej kolejności mamy prawo do naprawy wadliwego elementu, a następnie jego wymiany w sytuacji, gdy naprawa jest niemożliwa do przeprowadzenia.
Pamiętajmy, że rozpatrywanie zgłoszenia z rękojmi lub gwarancji sprawia, że terminy tej drugiej formy zostają zamrożone aż do rozwiązania sprawy, jeśli dotyczą tej samej rzeczy. Ważne jest, aby pamiętać, iż jeśli sami – bez powiadomienia dewelopera lub generalnego wykonawcy – usuniemy lub będziemy próbować usunąć daną usterkę, tracimy prawo do rękojmi w danym zakresie.